Begrippenlijst
1. Beeldmerk
Indien een merk vormgeving bevat wordt het merk een beeldmerk genoemd; logo’s,
schrijfwijzen, kleuren etc.
2. Benelux Merkenbureau (BMB)
De overheidsinstelling in de Benelux waar de merken daadwerkelijk merken geregistreerd worden; ook wel Benelux Merkenregister. Dit is geen adviesbureau op het gebied van het merkenrecht; daarvoor dient men zich te wenden tot een merkengemachtigde, zoals bijvoorbeeld DomainMasters.
3. Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)
Per 1 september 2006 de benaming voor de overheidsinstelling in de Benelux waar de merken daadwerkelijk merken geregistreerd
worden; ook wel Benelux Merkenbureau/register. Dit is geen adviesbureau op het gebied
van het merkenrecht.; daarvoor dient men zich te wenden tot een merkengemachtigde.
4. Beschermingsomvang
De omvang en mate waarin men kan optreden tegen gelijkende andere tekens ter bescherming van een geregistreerd merk.; de beschermingsomvang is voor bepaalde merken groter, bijvoorbeeld bekende merken of merken die een groot onderscheidend vermogen bezitten.
5. BMM
Beroepsvereniging voor Merken- en modellenrecht; de beroepsvereniging van merkengemachtigden
waarbij MerkWerk is aangesloten en actief is; zie de website www.bmm.nl.
6. Classificatie
Een merk moet altijd geregistreerd worden voor bepaalde producten en diensten. De producten en diensten zijn ingedeeld in de klassen 1 t/m 45 volgens de classificatie
van Nice. Zie ook klassen.
7. Community TradeMark (CTM)
Één merkregistratie met gelding in .
8. © Copyright notice
Om aan te geven dat iets door het auteursrecht (ook wel copyright) beschermd is, wordt het ©-teken gebruikt gevolgd door het jaar van openbaarmaking en de naam van de auteursrechthebbende.
9. Collectief merk
Onderscheidingsteken voor de gemeenschappelijke kenmerken van producten of diensten die afkomstig zijn uit verschillende ondernemingen; een collectief merk heeft vaak een waarborg- of kwaliteitsfunctie, bijvoorbeeld keurmerken zoals ‘het wolmerk’ of ‘EKO keur’.
10. Depot / Deponeren
Een depot is de aanvraag of de indiening van een merk; er heeft nog geen registratie plaatsgevonden.
11. Deposant
De eigenaar van een ingediend of reeds ingeschreven merk; ook wel merkhouder.
12. Domeinnaam
De aanduiding voor een internet adres; wordt altijd gevolgd door een generieke
extensie zoals .com of .org dan wel door een landen extensie zoals .nl of .be.
13. Gebruiksverplichting
Indien een geregistreerd merk gedurende 5 jaar niet op normale wijze wordt gebruikt,
kan het verval worden ingeroepen. Om de merkrechten in stand te houden dient
een merk dus binnen 5 jaar na deponering op normale wijze gebruikt te worden.
14. Gemeenschapsmerk
Één merkregistratie met gelding in (CTM).
15. Handelsnaam
De naam die in het economisch verkeer wordt gebruikt voor een onderneming.
16. Handelsnaamonderzoek
Onderzoek naar oudere conflicterende handelsnaamrechten uitgevoerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
17. Intellectueel Eigendom
Het Intellectueel Eigendom omvat de rechtsgebieden (auteursrecht, het modellenrecht, merkenrecht, octrooirecht, kwekersrecht, databankenrecht etc.) die bescherming verlenen aan ‘geestelijke’ werken zoals een uitvinding, merk, design, dessin, artistieke werken, vormgeving, kweekproducten, oorsprongsaanduidingen etc.
18. Internationale Registratie
Een merk kan in één keer voor een groot aantal landen geregistreerd worden door middel van een Internationale Registratie. Men kan in de aanvraag aangeven voor welke aangesloten landen men bescherming wenst (circa 75). De Internationale Registratie heeft per land gelding en wordt per land beoordeeld.
19. Klassen
20. Keurmerk
Een onderscheidingsteken dat de functie heeft van kwaliteitsstempel of waarborg; het is verstandig een keurmerk als collectief merk te registreren.
21. Licentie
Een (schriftelijke) overeenkomst waarbij onder bepaalde voorwaarden en vaak tegen betaling toestemming wordt gegeven om een beschermd Intellectueel Eigendomsrecht
zoals een merk door een derde te laten gebruiken; een licentie kan (is aan te bevelen) in het Benelux Merkenregister ingeschreven worden.
22. Logo
Een (tweedimensionaal) vormgegeven onderscheidingsteken, ook wel beeldmerk; het is vaak het belangrijkste herkenningsteken van een bedrijf of een product.
23. Merk
Elk woord, teken of vorm dat een product of dienst kan identificeren en daarmee
onderscheid maakt met concurrerende producten of diensten.
24. Merkbewaking
Een merk kan in bewaking worden genomen; wij houden dan in de gaten of er nieuwe conflicterende merken worden geregistreerd zodat tijdig opgetreden kan worden.
25. Merkenbureau
Een commercieel adviesbureau dat gespecialiseerd is in het merkenrecht en de bescherming en registratie van merken verzorgt; hier werken merkengemachtigden.
26. Merkcreatie
De ontwikkeling van nieuwe namen, merken, logo’s en corporate identity; dient gepaard te gaan met juridische begeleiding en onderzoeken naar de beschikbaarheid van de nieuw ontwikkelde merken.
27. Merkengemachtigde
Adviseur op het gebied van het merkenrecht. Een merkengemachtigde is doorgaans een jurist, specialistisch geschoold door en aangesloten bij de beroepsvereniging BMM.
28. Merkhouder
De eigenaar van een ingediend of reeds ingeschreven merk; ook wel deposant.
29. Merkinbreuk
Zonder toestemming van de deposant een identiek merk gebruiken voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten. Ook indien de overeenstemming tussen het gebruikte teken en het merk van de deposant verwarring bij het betreffende publiek kan teweegbrengen, is er sprake van merkinbreuk. Er is eerder sprake van merkinbreuk indien het een bekend merk betreft.
30. Merkonderzoek
Een onderzoek dat ingesteld wordt naar oudere merkinschrijvingen om te achterhalen of een merk nog wel vrij is; een merkgelijkenisonderzoek bekijkt alle oudere gelijkende merken, geeft inzicht in oudere bezwaarlijke merken en kan de basis vormen voor een risico analyse.
31. Merkweigering
Een merk wordt ter inschrijving onder andere geweigerd indien het geen onderscheidend vermogen bezit en generiek/beschrijvend is voor de producten en diensten. Een merk kan geweigerd worden door het Benelux Merkenregister.
32. Model
Het uiterlijk van een product (driedimensionale design en tweedimensionale dessin) dat beschermd kan worden door middel van modelregistraties.
33. Octrooi
De registratie en daarmee bescherming van nieuwe technische oplossingen (uitvindingen); ook wel patent genoemd.
34. Oppositie
Tijdens de aanvraagprocedure voor een merk kunnen derden bezwaar maken indien zij menen over oudere conflicterende rechten te beschikken. Dit is een snelle en kosteneffectieve manier om bezwaar te maken tegen de aanvraag van een merk.
35. Patent
36. Prioriteit
Na de eerste aanvraag van een merk heeft de deposant de mogelijkheid om hetzelfde merk in andere landen te deponeren terwijl dezelfde beschermingsdatum met terugwerkende kracht geclaimd kan worden; dit kan alleen binnen 6 maanden na indiening van het merk; prioriteit inroepen.
37. ® Registered Trademark
Teken dat wordt gebruikt om aan te geven dat een merk geregistreerd en daarmee beschermd is. Dit teken wordt in de EU te pas en te onpas gebruikt, in de Verenigde Staten gelden hier echter strenge regels voor.
38. Soortnaam
Algemene en niet onderscheidende aanduiding die voor alle voorwerpen van dezelfde soort gemeen is; merken kunnen ook verworden tot soortnaam zoals bijv. margarine; zie ook verwatering.
39. TM-teken
Dit teken wordt doorgaans gebruikt om aan te geven dat bescherming wordt gezocht en geclaimd voor een merk; de aanvraag van het merk is nog niet tot registratie geworden.
40. Verwatering
De kracht en beschermingsomvang van een merk kan aangetast worden indien derden ongestraft gebruik maken van een merk of een overeenstemmend teken. In het ergste
geval kan een merk verworden tot soortnaam zoals bijv. aspirine.
41. Uitputting
Indien een product met toestemming van de deposant in de Europese Unie in het verkeer is gebracht kan de deposant zich op grond van het merkenrecht niet
meer verzetten tegen verder verhandeling van het product.
42. Verval
De geldigheid van een merk vervalt indien de registratie niet tijdig wordt vernieuwd (na 10 jaar); het verval kan ook worden ingeroepen door derden; bijvoorbeeld indien een merk gedurende 5 jaar niet op normale wijze is gebruikt.
43. Vormmerk
Indien een merk driedimensionaal is, bestaat uit de vorm van het product of de verpakking, wordt het een vormmerk genoemd; bijv. de wokkel.
44. Woordmerk
Een merk (onderscheidingsteken) dat uitsluitend bestaat uit een benaming, woorden, cijfers of letters zonder vormgevingsaspecten.
|