Home Contact Login

DomainMasters Online bestellen
Klantenpaneel

   


Direct contact
Contact België Tel: +32 (0)56 506086
Contact Nederland Tel: +31 (0)15 7600320
Contact Bel mij terug
Info aanvragen Info aanvragen

Bescherm uw merk ® en domeinnaam !

Vrijwel iedere ondernemer heeft wel een merk of domeinnaam, maar hoe staat het met de bescherming hiervan? Hoe voorkomt u dat iemand er met uw merk of domeinnaam vandoor gaat en wat kunt u doen om dit te voorkomen? Het gaat tenslotte om het visitekaartje van uw bedrijf.



Ook een merk is van grote waarde voor uw bedrijf. Het is van belang dat u de juiste merknaam kiest voor uw bedrijf of product en deze naam beschermt. Hieronder vindt u 10 merkentips die u kunnen helpen tijdens dit proces.



Tien tips voor uw onderneming

1. Kies een onderscheidende naam.

Bent u op zoek naar een naam voor uw bedrijf, product of dienst? Kies er één die blijvend is en waarmee u zich onderscheidt van uw concurrenten. Uw merknaam is de eerste ontmoeting met uw potentiële klanten. Uiteraard wilt u een goede eerste indruk maken! Ondernemers willen over het algemeen graag dat hun merknaam direct duidelijk maakt waar hun bedrijf voor staat. Maar een merk kan volgens de wet alleen een merk zijn als het onderscheidend vermogen heeft.

2. Een goed gekozen beeld zegt meer dan duizend woorden.

Ontwerp een logo dat blijft 'hangen' in het geheugen van uw potentiële klanten. Denk maar aan de appel die iedereen moeiteloos associeert met het merk Apple® of aan de sportschoen met drie strepen, die iedereen herkent als het merk Adidas®. Vergeet daarom niet ook uw logo te registreren als beeldmerk. Want juist een logo heeft al heel snel onderscheidend vermogen. DomainMasters beschikt ook over een grafische afdeling die u hierbij graag van dienst is.

3. Over de grens ?
Controleer de betekenis van uw merk in uw exportlanden.

Wilt u gaan exporteren, dan is het verstandig om rekening te houden met mogelijke taal- en cultuurverschillen. Want als uw merk in de taal van het exportland een andere, misschien wel negatieve, betekenis heeft kan dat vervelende gevolgen hebben voor uw afzet. Er zijn tal van voorbeelden van zulke marketingmissers. Een voorbeeld is Fiat Uno ®, dat in het Fins Fiat 'Sukkel' betekent.

4. Controleer of uw bedrijfsnaam al als merk is geregistreerd.

Is uw bedrijfsnaam al door een ander als merk geregistreerd, dan zou u met de houder (eigenaar) in conflict kunnen raken. Controleer daarom of uw naam nog vrij is, voordat u de naam gaat gebruiken. U kan hiervoor contact opnemen met een merkengemachtigde van DomainMasters.

5. Controleer of uw bedrijfsnaam als domeinnaam is geregistreerd.

Is dat niet het geval, registreer uw bedrijfs- of productnaam dan zo snel mogelijk als domeinnaam, inclusief zoveel mogelijk varianten. Zo zorgt u ervoor dat potentiële kopers die uw domeinnaam fout intikken toch bij u terechtkomen. Ook hiervoor kan u terecht bij DomainMasters. Wij registreren maar liefst 280 domeinnaam-extensies en doen dit al meer dan 10 jaar. Op de website www.domainmasters.nl kan u direct kijken of de gewenste domeinnaam nog vrij is en hem daar direct registreren.

6. Registreer uw bedrijfsnaam als merk.

Uw bedrijfsnaam kan, als u producten of diensten onder deze naam aanbiedt, ook een merk zijn. Het is verstandig om uw naam en logo meteen als merk te registreren. U kan dan optreden tegen iemand die, misschien zelfs zonder opzet, uw naam of logo gebruikt. Wacht u met registreren, dan is een ander u misschien voor en bent u misschien te laat om tegen het gebruik of misbruik van uw merk te kunnen optreden. Na registratie krijgt u een officieel registratiebewijs waarmee u stappen kan ondernemen tegen namaak, piraterij of merkinbreuk. Merkregistratie is bescherming van een kostbaar bezit, want uw merk is een verhandelbaar eigendom dat een behoorlijke waarde kan hebben. U kan het verkopen of, als onderdeel van de activa van uw onderneming, in pand geven bij de bank. U kan iemand die uw merk wil voeren ook tegen betaling een licentie verstrekken.

7. Zorg dat u uw eigen logo rechtenvrij kan gebruiken.

Schakelt u een bureau en/of grafisch ontwerper in om uw logo te laten ontwikkelen, laat dan een akte opstellen waarin staat dat dit bureau de auteursrechten en dus de gebruiksrechten aan u overdraagt. Doet u dit niet, dan loopt u het risico dat u voor het gebruik van uw eigen logo moet betalen, of dat het bureau uw logo verkoopt aan een ander.

8. Gebruik uw merk waar en wanneer u kan.

Als u een sterk merk wilt opbouwen, moet u het zoveel mogelijk gebruiken. Laat uw merknaam en logo daarom consequent terugkomen: op uw website, promotiemateriaal, briefpapier, etiketten, enveloppen, producten, visitekaartjes, auto's, bedrijfspand(en) enzovoort. Door uw merk veelvuldig te communiceren, gaan consumenten het herkennen. Zorg dus voor een eigen herkenbare huisstijl in alles wat u doet.

9. Laat weten dat uw merk geregistreerd is.

Wanneer u uw naam als merk registreert, krijgt u een officieel registratiebewijs. U kan de buitenwereld dan laten weten dat uw merk geregistreerd is door het ® teken te gebruiken. Dit teken wekt bovendien vertrouwen bij de consument, want het zegt: "Dit merk is officieel geregistreerd !". Gebruik het © teken op iedere pagina van uw website, in combinatie met uw (bedrijfs)naam en de datum. Daarmee laat u zien dat u het auteursrecht heeft en niemand uw teksten zomaar, zonder uw toestemming, mag overnemen.

10. Goede raad is goud waard.

Uw merk wordt door DomainMasters geregistreerd bij de officiële instanties. DomainMasters helpt u de beste route voor bescherming uit te stippelen, neemt desgewenst de administratie van u over, beheert uw domeinnaam- en merkenportefeuille en adviseert u bij eventuele conflicten met andere merkhouders.

10 Merkentips voor ondernemers - downloaden klik voor het downloaden met de rechtermuisknop
op de pdf-icoon en kies voor de optie 'Doel opslaan als'.
(Adobe Acrobat PDF-bestand, 3.4Mb)*
Zoek op deze website

Nieuwsbrief
Aanmelden Afmelden


Nieuws
24
Jan
Cheese is beschrijvend voor cannabiszaden...
16
Jan
McDonald's verliest alleenrecht op merkna...
10
Jan
Levendige handel in nepmerken op Instagram
27
Nov
Het bezwaar van Blackberry tegen Berryboo...
17
Nov
Legt Coffee Rocks het als merk af tegen Starbucks?